SVETI STÉPAN
PARUV MAČENIĆ – 26 december
Svetica ud Hans Memling
Parvija
pać na misjonstvutu.Apostolete
izberat diakone.
U unez deni, katu bruja na učenicite ij
rásil, garcete sa krénali da mamrat pruti židvete, zaštotu u sekudenjšnotu
pudilenji na pumušta sa zanimáreli tejnite uduvic. Tugázi dvanájsete sa
prebráli sate učenici i sa kázali: ” Nijé u red, da zanimáremi hurtata božija,
za da služimi vaz tarpézata. Za tuj, brájće, izberet ud megju vás sédem mažje,
napalnati s duha i s mudrus, kujatu za gji gudim da varšat taze rabota, a nija
za se pusvetim i na dálja na mulitvata i u službata na hurtata”
Tuje predláganji ij harésvalu na sate prebránite
i tija sa izbráli: Stépana, kojtu ij bili izpalnat s vera i s Duha Svetija,
Filipa i Prokorusa, Nikanora i Timona, Pármenása i Nikola, prozelita ud Antiohija.
Tugázi sa gji zastávli napreć apuštolete, kujatu sa se molili i sasi gudli
racte nad tej.
Božjata hurta se-j raztilela, taj či bruja
na učenicite u Jeruzálem jáku se-j uzmložvali; i u medju misnicite mlogjije sa
prejali verata.
Stépan gu
uluvat.
Stepan,
palin s milus i jákus, ij právil čudési i gulem belec megju horata. Nekolkus
tima ud sinágogata na libertinete, cirenejete aleksandrijcete i unezi, kujatu
sa bli ud Cilicija i Ásija sa se pudignali pruti négu i sa počnali da se prat
sas Stépana, ama ni sa mogali da predelejat mudrusta i Duha s kojtu ij
hurtuval. Tugázi sa pugdili hora da gu bedat :”Smi čuli da ubážde hulenji za
Mojzija i za Boga”. Taj sa raznimirli náruda, starijte i pismuznáncete i tija
sa navalili na négu, sa gu ugrébali i sa gu zavéli napréć glávnata sloga. Tám sa
gudli da hurtuvat himbeni svedoc, kujatu sa kázali: ”Toze čeleć bizprestánnu
hurtuva pruti tuje svetu mestu i pruti zákuna. Nija smi čuli da kaži: Isus ud Názaret
za uništi tuje mestu i za umené ubičájete, kujatu mu gji-j dál Mojzija”. Sate
stávve na glávnata sloga sa gladeli i sa sapćásali, či négvotu lici i preličnu
s licitu na idin ángjel.
Stépan
napreć glávnata sloga.
Glávnija
misnić gu-j pital : ”Ta-j li-j?” Toj i udguvoril i ij kázal: ”Brájće i bašti,
slušej ti me! Slávnija Bog se-j javil na náša baštá, na Abráháma, katu ij žuvel
u Mezopotámija, napreć da bi se presélil ud Hárán i mu-j kázal: ”Mani se ud
taze zeme i ud megju tojta rudbina i idi u unazi zeme, kujatu za ti ja pukáža”.
Na to ij napusnal zemete na Kaldeja i se-j presélili u Hárán. Ud tuka, sled
smraćta na négva baštá, Bog gu-j dumámil u taze zeme, détu žuvejti i vija sigá.
Ne mu dál ud nija nit idna stapunka za naslidstvu, negu mu-j ubićál, či za ja
dadé na négvite naslidnici, makár či ne
imál još dicá.
Bog mu-j kázal: ” Négvite naslidnic za žuvejat kača lucći u idna daržáva, kujatu nijé
tejna; za gji gudat u robstvu i za gji mačat čtiri stotni gudini. Náruda, kojtu
tija za gu služat, za gu udsádat – ij kázal
Guspudin – i tugázi za izlezat i za me služat na tuje mestu”.
Toj ij
vazal s négu zákuna na ubrezvanjétu. Taj mu se-j rudil Izák i toj gu-j ubrezal na osmija denj. Na Izáka se-j
rudil Jákob, na Jákoba dvanájsete patrijárce.
Patrijárcete sa bli nikajélni na Joza i sa
gu purdáli u Egjipat, ama Bog ij bil s négu. Toj gu-j izbável ud sate nakáze i gu-j nadaril s milus
i s mudrus napreć Fáráo, krále na Egjipata, taj či gu-j gudil za uprávitelj na
Egjipata i na sata négvata kašta.
Tugáz ij dušla idna gulema gláć i gulem nakáz
u Egjipat i u Kánaán, taj či nit nášte bašti ni sa imáli više jasći. Jákob ij čuli,
či u Egjipat ima rana i za tuj ij izprátil nášte bašti. Katu sa učli za drugata
féć, Jozu ij ubádil na négvite brájće, či koj ij toj i taj Fáráo ij duznájal ud
di se vlecé Jozu.
Jozu ij vikal u négvata kašta Jákoba, négva
bašta i sata négvata familja, kujatu sa bli sedemcet i pet tima. Taj se-j presélil
Jákob u Egjipat i tám ij umrel, kaćétu i nášte bašti. Tija sa gji zanéli u
Sikem i sa gji zakupáli u undzi grob, kojtu Ábráhám gu-j kupil za srébarni
nosce ud sinvete na Hámor, u Sikem.
Kaćétu se-j dubližvalu vremeto za
izpalnivanjétu na unui ubićávanji, kujétu ji-i dál Bog na Ábráháma, náruda u Egjipat
se-j uzmložval, i ji naspureval, durdi ne zal da vláda Egjipata drugj králj,
kojtu ne znájal ništu za Joza. Tozi králj se-j vládal hargjevu s náša nárud i
ij silil nášte bašti da izfarlivat dicáta i taj da se izgubat.
U tuje vreme se-j rudil Mojzija, kojtu ij
bil milin na Boga. Tri meseca sa gu ránli u négvata baštinska kašta. Katu sa gu
izfarili, gu-j zala dešterete na Fáráo i gu-j utránala kača tejin sin. Taj sa
naučili Mojzija da puznáva sata mudrus na egjiptencete i taj ij bil možin u
hurta i právba. Katu ij navaršil čtirset gudin, mu-j dušlo u pámeć, da puhodi
négvite brájće, sinvete na Izraela. S tazi prelega ij videl či s idin ud megju
tej sa nipravédni. Toj gu-j pumognal i si-j udtušil za pretisnatija s tuj či-j
ubil egjiptenaca. Toj ij nislil, či négvite brájće za razmejat, či Bog pu négu
za gji uslubudi, ama tija ni sa razmeli.
Na drugjija denj ij stignal vaz tej, báš tugáz,
katu sa se kárel megju tej. Toj ij iskal da gji pumiri i ji-j kázal : ”Mažje,
vija sti brájće! Zašto se uvredvat idin drugj?” Ondzi kojtu ij uvredil négva bliznić, gu-j uripil i mu-j kázal:
”Koj te-j gudil za uprávitelj i sadovnic nad nám? Ambaj ištiš da me ubiš, kaćétu
si ubil usćére egjiptenina?” Na to Mojzija ij izbegnal i ij stanuval u zemete
na Mádijan, détu sa mu se rudili dváma
sinve. Katu sa izmenali čtirset gudin mu se-j javil idin ángjel, u pustinjétu,
na planinata Sinai, u plámaka na idna guréća tufa. Mojzija, katu ij sapćásal
tuj, se-j začudil, ama katu ij učal za da ja vidi, ij čul glasa na Guspudina: ”Áz sam Bog na tojte bašti; Bog na Ábráháma,
na Izáka i na Jákoba”. Mojzija se-j raztriperili i ne smejal da puglade tám.
Guspudin mu-j kázal: ”Izuj si ubuštinata
ud na krakatá, zaštotu mestutu détu sediš, ij svetu. Sam videl makata na moja nárud
u Egjipat i sam čul tejnotu šukanji. Sigá sam slezal, da gji uslubuda. Za tuj
ilá da te izpráta u Egkipat”.
Bog ij izprátil Mojzija pu ángjela, kojtu mu
se-j javil u guréćata tufa i kogutu sa gu zatájali katu sa kázali: ! ”Koj tej
gudil za uprávitelj i uslubuditelj„. Toze Mojzija gji-j izvádil ud tám i právil
čudési u zemete na Egjipata, vaz Čarvénotu murjé i u pustinjétu, čtirset gudin.
Toze Mojzija i rékal na Izráelsćite sinve: ”Bog za izdigni ud megju vášte brájce
prurok, kača méne, négu da gu slušeti. Toze i sedel u pustinjetu vaz družstvutu
na náruda u sreć ángjela s kogutu ij
hurtuval na planinata Sinai i nášte bašti. Toj ij dubávil hurtite,
kujatu dávat žuvot, za da gji predadé na nám. Ama baštite ni sašda mu se pudložat:
sa mu se prutivli i u tejnotu sarci sa žélili da se varnat u Egjipat. Tija sa kázal
na Árona: ”Napravi mu bogve, za tija da mu vládat, zaštotu ni znájmi kako se-j
dugudilu s ondzi Mojzija, kojtu mu-j izvádil ud zemete na Egjipata”.
U unezi deni sa naprávli za bog, ćipa na
idno tele, sa pukázal álduv na toze kriv bog i sa se rádvali na rabotata na
tejnite race. Na to Bog se-j ubarnal ud tej i gji-j ustávil da se predadat u
sluguvanjétu na dzvezdite, kaćétu ij napisanu u knigata na prurocte: ”Kašta na
Izraela! Pukázvala li si mi karvavi i guréć álduve u vremeto na čtirsete gudini
u pustinjétu? Sti nosli s vás šátrata na krivija bog, Moloh i dvezdata na
krivija bog Remfán. Vija sami sti izdelali teze bogve, za da ji se klániti. Za
tuj za vu nagona čeć udtáta Balilone”.
U pustinjétu s nášte bašti ij blá i šátrata na zákuna. Taj ij uredil Bog. Toj ij
zapuvedal, na Mojzija da ja naprávi pu prelikata kujatu ja-j videl. Nija sa ja
noslidli vášte bašti i sa ja dunéli tuke, katu pu mámenjétu na Jozue sa usujili
pagánskata zeme, kujatu pagáne Bog gji-j nagonil ud napreć nášte bašti. Tuj ij blo
taj, du vremeto na Dávida. Toj ij dubávil milus ud Boga i se-j molili da
izgradi staništu na Boga na Jákoba. Ama čarkvata sám Solomon ja-j izgradil. Sám
či ondz, kojtu ij u visučnite, ni stanuva i kašta izgradéna ud čelešći race, kaćétu
i pruroka ubážde: ”Moja predstol ij
nebeto, a zemete ij trepka na mojte kráka. Kakva kašta bijti mogali da mi
izgraditi, ali di-j mestutu na mojtu pučinvanji? Ne li naprávli satu mojte
race? Vija tvarduglávi i niubrezani u sarcito, zámanj sti se prutivli na Duha
Svetija, Kaćétu i vášte bašti”.
Koj prurok ni sa prugonval vášte bašti? Sa
izubili sate unezi, kujatu sa prurukuvali za stiganjétu na Pravédnija. Vija
pak sti négvite izdadnic i ubijnici,
vija, kujatu pu sredustujánjtu na ágjelete, sti prejali zákuna, ama ni sti gu
daržáli”.
Mačeničskata
smarć na Stépana.Parvotu
prugonvanji na čarkvata.
Unezi, katu sa čuli tuj, sa se usardili i sa
skripteli sas zabite pruti négu. Toj, napalnat s Duha Svetija, ij pugladel
kantu nebeto, ij videl slávata na Boga i Isusa kaće stujé na desnajta starna na
Boga i ij kázal: ”Etu, vida nebeto utornu i Čelešćija Sin da stujé na desnajta
starna na Boga”. Na to sa krénali da krištat, da si zapláštet ušite i sled tuj
sate zágjnu sa navalili na négu i sa gu iztaglili van ud grada i sa gu kámenulavi.
Svedocte sa si gudli drejte vaz krakata na idin mladok, kojtu sa gu zvál Saul.
Durkatu sa gu kámenuvali, Stépan se-j molil na slédnija náčin: ”Guspudine Isukraste, prejami mojta duša”.
Sled tuj ij pádnal na kulene i ij kázal s visok glás: ”Nide ji zeme u računj
toze greh”. I sled teze hurti ij umrel. Sául ij udubril tuje ubijstvu.
Ud ondzi denj ij počnalu gulemu prugonvanji
na Čarkvata ud Jeruzálem. Ud van apostolete, sate drugjijete sa se razprahuvali
u ukulinata na Judeja i Samárija. Po-pubožnite mažje sa zakupál Stépana i mlogu
sa gu uplákvali. Sául ij iskal da uništi Čarkvata: Toj ij flezal na red u kaštite,
ij luvál mažje i žini i gji-j zatvárel u tamnicata.
Del ud Svetotu Pismu – Novija Zákun