Kolku
pate, u toze kaharini žuvoti, ama i hubanći
pu neku paći, za nekuja ud námu, nisti zastánali ud kátadenšnata trudba i
sti se prumislili či vija drugijáče bi videli toze sveti, či aku sekuj ud námu
bi se trudili štoguder za sveta da badi po hubanći, tugazi tazi rabota bi mogalu
da se dugudi.
Se
trudimi s gulemi poti da si zaslužimi náša ama i na nášta familja katadenšnija lep. Se trudimi da si utránimi
dicáta pu primera na nášta katuličánska
vera, se trudimi da si učimi dicáta de hurtuvati náša skapi májćini jazići, da
si pázati, cenuvati i ubičeti nášte stári i hubanći ubičáje, pesmi i igri, kaćitu
i nášta hubanka zlátna nusija. Ama za žalust
pu nekupaći vidimi i useštemi či
rabotite ni se dugáždeti taj kaćitu i naredinu, taj kaćitu bi i videli nija,
taj kaćitu mislimi či bi blo náj hubeve za námu sincata.
Sami
se ugudili da nareda na toze blog teze mojte miselj, out sami cigurini či ni sámu
áz imami takvize miselj, či mlogije timata ud námu se misliti na dubrustánjtu
na vášte bližnici i ne sámu na váštu dubrustánij. No s teze nášte miseli, aku
sekuj ud namu bi si gi ubádili i da bi
probali zaginu da i dedimi žuvoti, sekaći náša životi bi se umenali. Nikade
nisami dumali, nitu siga ni ubáždemi i
sami cigurini či nitu u badeštotu ništa ubáždemi či nima na toze svet takvizi sarcáti hora détu
seku kátadenšnu se trudati i se borati da naprávati tejna ama i na tejnite bližnici
po hubanći žuvota.
Pánta
ud maneni idna tvarde hubanka reči détu
kázva : “ Trandáfere da nabudeši iz bujačta,
za da badi po hubanći sveta”. Kolku i
hubanka taze miselj, kolku hubanći mu
deka da badimi nija unezi détu za dedimi primeri s nášte právbi na nášte bližni, da se trudimi
i zakako da ni da se álduvami da
pupravimi toze sveti. No le, sami cigurini či nekuj, sledi gá prečeti teze
redelčeta ništi kreni da trasi neku bujaći détu da nabudi trandáfere, ama pa
tolkuse mlogu sami cigurini či za
trasimi bujačta ud náša žuvoti, bujačta ud náša famijálsći žuvoti, bujačta ud nášta
duša, bujačta ud nášta ukulina i taj za
se trudimi da nabudimi trandáferete na nášte dubri právbi za da naprávimi po
hubanći sveta.
Nekuja ud vási vájda bi rékali či ud štuti da četiti,
ali da piša sate teze miselj po dubre bi blo za námu sincata za sate teze
miselj da se preubarnati u dubri pravbi.No le báš za tuj se truda da vu ubáda nekolkusi ud mojt miselj, za zágjnu
da gj preubarnimi u právbi détu za nu spasati dušata, žuvota , familjata i satu
náštu pukuléni ud bujačta na toze žuvoti.
Trandáferete détu za naprávati žuvota po dubari sa nášte
právbi, nášte maneni raboti détu možimi da gj naprávimi ud svi sarcu i détu možati
da naprávati žuvota po hubanći. Idno razsmevanij kantu náša bližnići, idno
pregráštenij na nášte prijatele ali za kako da ni idno milvanj na náša májćini
jazići sas čisti balgarsći palućensći
hurti moži da naprávi gulemi čudesi i da naprávi izvani rednu hubanći toze žuvoti.
Vu dekami sinćata da kreniti da razdávati trandáferete na čistite balgarsći palućensci hurti kantu vášte bližnici, i ne sámi i da
pumilvati toze májćini jazići i da gu upáziti
ud bujačta na lucćite hurti.
Gulemata istena i tuj či sinca greševami pu neku paći,
no i áz prepuznávami tazi rabota. Idna druga stára reči kázva či hargijevite právbi
détu gj prepuznáši sa pulvina uprušteni.Sami saglasini i sas tuj či u
pismenusta ni treba da imami takvizi grešći ama áz misla či ni treba da puznávami tvarde dubre semantikata
na hurtite aku tija izvireti ud nášta vatresnust i sa napisani ali udádni ud
svi sarcu. Prezi nekolkus pukulinita sami cigurini či nekuj za prečeti ne samu
teze miselj, negu sate starni na taze publikácija za da duznaji i da razberi kaći
sej hurtuvalu ud starnij, da razberi napreduvanijtu na hurtite ud toze jazići, i
ni u sétnija ret da razberi karakternite hurti
haznuvani u seku ukulina, sélče i mala.
Séga nekolkusi vreme sami
sedeli na hurta sas neguku detu i prekázvali idnija niistensći raboti, no sam
se braknali i áz u hurtata i sami probali da pupráva rabotite out áz sam znájali istenata
out sam prežuveli tezi vremetá. Ubážde mi toze čeleći či toj puznáva teze
raboti ud “ofičiálni dokumenti”. Šastisani
sami zapitali či di se namervati teze
oficiálni dokumente” za aku i vazmožnu
da dustigna i áz du tej i da gi prečeta. Ubázdemi toj či le taj piši u
nuvinata. Sam se razižálili katu sami videli či kaći razbireti nekuja ud námu právtite na presata. Istenata moži da badi samu
idna i nékuj ni treba da prečeti ali da
ni prečeti neku ret za da razberi tuj détu toj želi u neku ártikoli, ama po žálnu i tuj či nekuj ud namu si dáva samusébe
tuje právu da napiši samu tuj détu mu harésva na negu ali
unuj détu gu vazdiga samu négu i putanva drugjete.
Náj gulemotu
dukazatelstvu na satu tuje i u paruvi ret tuj či teze miselj sa publikuvani
u starnite na taze gulema publikácija. (Toze ártikoli i bili prátini
da se publikuva u nuvinata, ama taze rabota ne se tréfila nékade…)
Dara treba i tuje i mlogu nužnu za námu da zapántimi či niji vazmožnu da ufárbimi s pastri fárbi
istenata samu za da mu harésva na námu, negu da ja vidimi taj kaćitu si tá. A na sétne, ama ni u sétnija red hájdati da probami da si
upázimi náštu naj hubankotu, náša májćini jazići i da probami da gu upázimi ud lucćite hurti.
Da znájti či u teze redelčetani se ubráštemi ličnu
kantu neku persona negu se misla na námu balgarete palućene kača na idna
persona, kača idina gulema i ujdinata familija le vájda nekuja ud vás za se
zapitat: - Koj i toze détu treba da mu četimi négvite miselj? No le áz sam si tozi i si tozi za si ustána
idini istensći banatsći balgarini.
Se prekazva ud starnij či idini gulemi cár i
dubávili pudárak dva urlile, sledi vreme, katu i zapitali za tej mu sej ubádlu či
idina ne sámu či vići farka, ama i naučili i da slej na rakata gá gu vikaši vaz
tébe , ama ondz drugija ništi nit kaći sa se máni ud na klone no kojtu sej
pusnali katu sa gu duneli i seku deni idna sluga treba da se vaskáči na darvotu
da mu dedi jádeni za da ni umri ud gláći. Razžálini cáre i zamolili sate hora
ud négvotu kralijstvu da probati da naučati
urile da farka. Idini čeleći sej ubićáli či toj za naprávi urile de farka kaćitu
i ondzi drugija. Na utre cáre šastisani i sapćásali či urile farka naoklu gulemija palát pa i zapitali čeleka: -
Kaći si naprávili či taje barzi toze uréli
znáj da farka?
Odguvora i bil slednija:- Áz
nisami naprávili ništu drugu udvani da mu udreža klone ud pud krakata.
Nija balgarete palućene nismi
kača toze urili, nija si pázimi verata, ubičájete i jazika, hurtuvani ali pismeni, ama nitu ni treba da
mu reži nekuj klone ud pud krakata, out tuj si právimi nija sami ga ni se
trudimi da si upázimi čistusta na náša majćini jazići.