miercuri, 5 decembrie 2018

CDXCIX. NA SVÁBDA U STÁRATA DOBROGJÁ

Máriáná (Mariana) & Jonuc (Ionuţ)

Dalak žuvoti u kámena kašta palna s mir, blažénstvu, razbirenj i mlogja dičeta vu žélimi ud svi sarcu!




















***

      Out u sétnija post i blo hurtata za svábda, hájdati da ji káremi si taj. U septembera meseca smi bli u Dobrogja,  u rodnata Dobrogja na mojta drugárća Máry. Imáli smi prelega da badimi pukánati na svábda i taj smi prežuveli idini hubanći denj zágjnu s mládite  Máriána i Jonuc i tejnite  svabdáre. No sigá satu ji modernu, satu i umešenu i sate svábd sa idnákvi makár u koj kráj na daržávata idiši. Néma nitu vaz námu, ama nitu vaz tej više šátra u gumnutu ali na pate, néma skubenj gasći, točenj lista ali pékanji točinu, ama néma nitu sládćija burundov ali balgur.
      No smi razbráli tuj kača idna moderna rabota, i taj ji zememi i galtami i ji prejememi biz tolkus mlogu da ji merimi.
    Sam sapćásal i idna druga, taze za istu žálna rabota. Seda s idnija mládi na hurta i mi ubáždeti či bábaji i blá balgarka. Jáku mji drágu da čuja takoze neštu, egje idnija ud mojte milni balgare. To mlogu niji čudna taze rabota, či u Dobrogea žuvejati i du dnés balgare, ama nisam svárili da se razsmeja či mladéka ubážde nadája: -… ama áz sam vlahini. Le bába i blá balgarka, tájku vlahini i áz…pa vlahini.
       Bolja da bi me upálili s sklučna raka da ni mi fašte nitu za svábda nitu za ništu, I… ud tugáz gá jáma sos ud pumaránčita, ali ud  koj znáj kakvi drugja  nipuznáti ud nášte prededve jasćéta, zadrema i se misla či jáma…balgur.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu