sâmbătă, 1 decembrie 2018

CDXCI. MISELJ…


       Idini vatrešin glás me deka: Uddahni-si, pugladej na gore i stani. S pogleda napreći kréni na pać. Tuke, makár či, pustánati taj kaćétu si, se usešteš hubeve, niji tojtu mestu. Nakuražise, napravi još neku rázkać, i za se dubližiši du toja cél.
      Ni znája aku slušemi toze vatrešini glás, ni znája aku sigá sam kadarini da napráva još neku razkači, ali… sámu sanuvami či napreduvami.
    Gá telotu pustáni, zastánimi i za neku denj se ukripimi, ujáknimi i smi kadarni da utádemi nadája. No, ama aku  ni si dupušteš teze nekolkus dene udpuska, izustániši s kátedenšnite zemájsći raboti. Tuje vajda niji idini tolkus gulem báj, out posle, izčinati, napalnati s novi sili, možiš, biz mlogu maka, da puprávis tuje izustánvanj, i taj da stégniš barabár sas sigášnite sekudenj prežuvevanjéta, usežbi i zemájsći – telovni dugadjáji.
    Ni hurtuvami, tuka za méne, ni se useštemi pustánati, ali prekliknati, ama imami nekolkusi tazvize momente u kujatu satu détu me ubikuleva kréni da te pretiska, da te razžálva i puklikniva. Za neku mig, aku si po “sláb u ángjelete”  kréniši da misliši či ti greševaši, ama tuj sámu či si tolkus zaubékuléni ud zlobnust, nikajilnus i licumerstvu.
     Ama, da ni flištemi po mlogu u teze miselj, negu da si glademi náša pać, i da ni se ustávimi prevarni i nadorni da si izgubimi nášte principji. Taje nekaći, kaća gá sam si dušali ud idna dalgja udpuska, vakánca, izgladva i toze blog. Ud denj za denj si po málku postve, makár či,  e véć tolkuse migve vredni za zapisvanji sa menali prez námu banátsćite balgare palćene. Out sa tolkuse mlogja  i tolkuse glávni, ama i za da ni flištemi si po dalboku u tuje izustánvanji za umenemi málku  kronologiskata naredba s kujatu sti bli naučéni du sigá, i za menatite prežuvevani momente za hurtuvami / pišimi makár či za tej i trebalu da se spumenémi sigá neku mesec. Vájda málku po “telegráfičnu”, po na kasu, ud kolku bi blo vrednu.


      Náj gulemotu mojtu zaduolstvu i či za si namerati idno mestu u toze blog, ud mojta  krivica, po kasnu tuke, i za  gulema žálust, či nisa, makár pa taje kasnu zabelezani na drugje mesta.
 Useštemi, či ud némanjétu na vremeto, ud žélbata da gji spumenémi sate, se málku udstarnevami ud glávnija cél na toze blog:  ondz či u po mlogja postve za uputrebuvami po mlogja hurti, i taj za gji zapázimi, mlogja ud tej, véć si po málku uputrebuvani.
      Se nadevami i se ubićávami či za si ubugatejmi sferata na nášte pisanjéta, za taj da imami prelegata, radusta i duševnotu zaduolstvu da pišimi (i vaja nekuj da četi)  na toze mlogu milini  májćini banátsći balgarsći – palćensi jazić.
 Taj da mu Bog pumogni, razsvetli, ukripi i  ujákni da ustánimi istensći banátsći balgare palćene, ne sámu vankašnu, licumernu ali za máterjálni házni.
   Da ni misliti či neku pać bi mogalu da se tréf takvaze grozna rabota, ne, negu áz sam se utagnali málku sled pladnina i sam imáli idini mlogu hargjevi san. Si prepuznávam greškata či sam sadnali, sam natopnali perotu i sam se uluváli da piša, biz da se sabuda hubeve.

Pitánče.
Zaubékulen ud licumerce,  pretisnati ud kaharnusta na pudnasenjétu na sata hargjevust kujatu me ubliva i ubégrášte, denj za denj, si gvádemi  idno pitánče:

Kaći mu pudnáse  taze zeme da ja gázimi i tapčimi s nášta taškust i da ji právimi senća s nášte tela?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu