joi, 1 aprilie 2021

DXCII. SVETIJA SAHÁT

                             


                                                                                                       (Otkas)

Preprávna mulitva

 

     O dubrustivi Isuse moj, u kakva gulema milus me práviš za delnić, katu me vikaš, za da bada svedok  za námu grešni hora pretarpéni gurčivi maći in niizmernata mila na tujétu božánsku Sarci. Sas sveta žálus i blažénu remnuvanji sam navaršil tujétu mila palnu puzvanji. Idin sahat treba, da stražuvam sas  Tébe i da mola, mojta duša žéli tazi milus.

     Ti puznávaš o Isuse moj, mujata slábus, badimi dáklem sas tujata sveta milus u pomuš, da ni mi farliš na učite, kaćé idnaš u gradinata Getsemánskata na tujete sanlivi učenic:

“Nisti mogali idin sahát, da stražuvati sas méne ?” Gore sarci mujé, niti idin čes, da niizgubiš, ud tozi svet sahát! Da usujiš usežbite na Isusvotu Sarci i klanise sas nájdalboka puniznus i pučitvanji na nebésćija Baštá.

     Nizmernu pravédni, véčni Bože napreć tujétu božánsku velićánstvu na kulene pádemi i prepuručevami Ti smratnite maći na toja premilnija Sin i unez bulevi, détu négvotu krotku Sarci sa mačli, katu u gradinata Getsemánskata grejvete na sat svet ij prejal na sébe.

     Uslušaj me, o Bože moj, i pugladvaj milustivu na ubraza na toja Pumázanija na kogu s gurašta mulitva uidina mojta mulitva. Sas svetu zakletvanji dváždem du Tébe u tuje Utájstvu, o sládći moj Isuse i pu ubraza se pustirem, da u tozi sahát klánenji i pudložvanji na mujétu sarci za álduv Ti prekázvam.

     Blažén sam, o Isuse moj, či napreć tojtu náj svetu lici moži, da se bávem, da fála tojta niizkázvana mila i sas mojtu klánenji bárem málku da zaduola za zlobnustite, sas kujé horata Te uvredvat.

     Ama kaćé bi mogal, da navarša tazi muja dlažnus áz, sirtu saklétnu sturénji, aku Ti ni bi upálil mojtu studénu sarci sas svedašt oganj na tujata mila, détu izstrelat ud Ultársćija Sakraménat. Blažéna Divica Maria, sédem žálustna Májća na Spásitelami, ilá mu u pomuš,  ujdini mojtu pudložvanji, sas pudložvanji na tujétu bizgrešnu sarci i mami me du presvetotu Sarci Isusvu, du svetunji na milusta.

     Nebésći, pruslávni duši, ángjele, kerubi i seráfi, kujé okulu ultáre stujiti i se klániti na Ultársćija Sakraménat sas vámu išta sas istenska mila i dalboka puniznus, da riča: Fálini i blagukázanu, da badi náj svetotu Ultársku Utájstvu.

 

Isusvata smratna maka u gradinata Getsemánskata

 

     Saháta na tamninata se ij dubližil. Isus Sin Dávidov, zágjnu  sas négvite učeniciij napusnal sálata na sétnata vičére, za da počni u Gradinata Getsemánskata grozuvitija, pumirićija álduv. Kaćé idnaš Dávid u želejni drej pukora právi pu tozi isti pać putanat u žalusta, varvi négva bozánsći naslédnić Isus, pud tažinata na grehtéraka na zemete pádni, pu ubraza se pustire i négva karvav pot sas zemáljska rusa se umeše.

     Tripate se ubarni sas náj vatrešnu šukanji kantu négva nebésćija Baštá, da máni ud négu káleža gurčivija, ama négvata mila kantu námu ij po jáka ud smratnija stráj. Izjavi, či puolini ij, da páti i da umré i ángjel nebésći slezi du négu, du négva Guspudin, du négva Bog i gu ukripi.

     Sládći Isuse moj, kolku grozuvitu ij toja patméš! Ud greja na Eva čeć za du kráj sveta naprávin sekuj idin grej, kača idna dušmánska raja, sate na Tébe se navalat, tojte ramá pretiskat, tujétu svetu Sarci stiskat. Ubikulival sa Te bulevi na smraćta i maćite na pakale.

     Isuse moj! Du di sa te dukárel mujete grejve i tujata mila! Iáu! Hiljáda pate jáu na méne, zašto i mujete grejve sa uzrok, či Ti karvat pot si putil.

   Tripireć i sas svetu ugruzevanji napalnat stepem, o Isuse moj, u pu tujata maka pusveténa gradina, da Ti se klána, da prebera čeć du sétnata kápka sate tojte karvavi kápći, détu ud tujétu svetu telo čučurat, i za pumirenji gji prepuračvam na nebésćija Baštá. Udáril ij saháta na prikázanji ud gulemija álduv. Ti se udričéš, sládći moj Isuse, ud vlasta na tujétu božánstvu za, kaćé čeleć možiš da pretarpiš unezi maći, détu sas pakale združin svet sámu mogal, da izmisli.

     Tuka ij sigá vremeto na sotuna i saháte na tamninata, u détu du Tébe se dubližva dušmánina, da sas sata pizma na négvata zlobnus na Tébe se navali.

     Isuse moj, Ti bizgrešin álduv, Ti mirnu, krotku klekaš u práha na zemete, durkat ničistija duh, bašta na greha i uzrok na pugubénjitu na náruda čelešćija, grehvete na sat svet napréć Tébe predstáve.

     Isuse, Bože moj, i satu mujé! Ti si morel da zemeš tozi greh térak na sébe. Na tujétu ángjel čistu Sarci se ij natažil smratnija greh ud sate vremeta.

     O Isuse moj, Ti pedépsata na lucćite, na nášte grehve si zémel na sébe, zarad tej pátiš! Čudu-li ij, či pud tažinata na tolkus térak si pádnal na zemete i tujete usni tezi tužni hurti si izrékal: “Žálna ij mojta duša, čeć du smraćta”, “Baštá moj, aku i možnu, da mené tozi kálež ud vaz méne”, “ama ne mojta ole, negu tojta ole da badi”.

     Satu ij čista maka. Ama Ti još poviše pátiš. Smratnija stráj kaca tojtu sarci, mači tujata duša i čarvéna rusa na tujata krav mokri pepele na grešnata zeme. Ti dálja pátis, zašto ni si ispil još du danotu paháre gurčivija. Tugázi ij rékal za tujétu utušenji prátnija ángjel: tugázi za se rádva tujétu presvetu Sarci u Boga, aku patméša sassém izturši, tuj Sarci sulcata ji utri, tugázi za te uzveliči Baštata katu véć si izplatil du sétnata fenče dalgja na nášte grehve, za kako nija doveka za uzveličevami presvetotu Ime na Veličánsćija Bog zarad tujete bulevi, pu kuja Ti si mu udkupil námu.

 

     Fáli Sion Spasitela...

 

 

Katoličánska Mulitvena i pesmena kniga

 1938

 starana 126 du 131 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu