sâmbătă, 11 ianuarie 2020

DLVI. SLED 30 GUDINI


       Se navaršvat 30 gudini ud revolucjata ud december 1989-ta gudina. Unezi vremeta, u kujatu preku 1000 tima sa si izgubili žuvota, za nija, dnés da žuvejmi u slobudnus, u demokrácija.


       Se dupáde da zastánimi, da se prumislimi i da molimi za tejnite duši. Ama náj glávnotu pitánče kujétu se čuj kača uluvánu ud járeša kojtu ij zavrášte ij: Si nanáse napámeć nekuj za karvavija december 1989, ali dubélija pépelj na zabrávenjétu ij zakrili sassém teze dene?
       Sekać po mládite ni možati da razberat, ali razbireti po mačnu kako zamenuva da sediš na ret za idno kumače čarin leb. I nitu u škulata  ni učat tvarde mlogu, taj či pá nija po stárite bi trebalu da ji raširimi rabotte, da ji iztulmáčimi usezbite prežuveni u unezi dene i prez sati perijod na komunisma. Ni dumam či preku sata daržáva i blo pustlenu zabrávenjétu, negu sámu useštem či satu détu i blo uredénu i za dosta málku.


       Áz ni piša teze redelčeta  za da krena, da imami puhortata utorna, ali da si prepráva pate za da prekázvam prežuvenite usežb ali kuražni právb. U unuj vreme áz sam bili katána, sam služili daržávata, sam ja pázil, ud pu udata, za nitu makár da ni ja uvreda, uškoda s mojte razkače. Ni zamenuva či nibi imáli kako da prekáža, vájda sas mlogu po mlogu ud drugjete, ama na méne mi harésva da slušem, da četa právbite na drugjete, kuražni hora, kujatu sas razgolni gradi sa se borli za nástu uslubudevanj ud komunisma, ali prikasćite“ na unez kujatu sa prejgráli náj više, náj mlogu ud právcite na demokrácijata a sigá se zanimávali s politika.


Pučinak véčin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu