joi, 15 decembrie 2016

CCCXX. 15 DECEMBER 1989

 

   Vremeto meneva, se iztáče i nija sinca se rádvami či žuvejmi u idna demokrátna daržáva.  Po mládite slušeti, ali četati začudni i ni bás i dváde da vervati prikazćite na tejnite rodnici, dedve, rudbini ali kumšije za menatite vremetá.

   Cégurnu, na tej ji tvarde mačnu da vervati či nisi mogali da si kupiš leb, makár či  si imáli nosce, lejve, aku nisi  rábutili u kulektiva, ali aku nisi bili posle pládne, sled osem  saháte rabotni i još nekolkus patuvanj da  si prekupáš "porcjata" na niva.

   Az pánta, máma mi prekázvala, katu sam bili manen, mlogu manen, vájda tolkus gulem štuti sam zapántili, či ji imálu nekupać idna stára žina, "bába", kujatu i prepuračvala na náste dedve či: "Za dodi vreme gá sám za natisniš na dzida i za se zapáli samičeć lampáša". I nékuj ne mu dvádelu da ja verva. Dumál sam, tugáz, i sam se čudili či kaći nisa mogali da vervati idna tolkuse sémpluvána rabota?

      I na sigášnite generácji ni i dváde da vervati či nija smi hodli u peš na škula u Dénta, makár i da ji ...letelu nedžec, ali či kojtu i imáli u tej televizor, raznire či "belu-čarnu" ne mogal da gu haznuva sámu pu neku sahát večera. Tija se pitati sigá : Pa za kako ne mogalu da fleziš na interneta pa da si smakniš neku film? Ali za kako nismi si kupli generátore détu právat kurént katu smi znájali či seku véčar se gás.

      Za sate teze vremeta za hurtuvami, za pišimi teze deni, s Božja pomuš, ama dnés se dupáde da si nanesém napámeć či na toze denj i bili zapálini ogane na Revolucjata ud December 1989-ta gudina, i najdnaš sas nija  i blá "začanata" dnéšnata demokrácija.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu